Звіт Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів за червень 2021 року
Для спільноти викладачів та учнів мистецьких шкіл червень –завершальний період у всіх напрямах діяльності мистецьких шкіл столиці. Пролунав останній дзвінок, отримали свідоцтва про завершення школи талановиті випускники закладів мистецької освіти, серед них ті, хто виборов чимало перемог на міжнародних та всеукраїнських конкурсах та нині спрямовують зусилля на підготовку до вступу у заклади передвищої та вищої мистецької освіти міста.
Для кращих з кращих 01 червня на Ютуб каналі Київського міського методичного центру відбулася трансляція щорічної урочистої церемонії оголошення імен стипендіатів творчої стипендії голови Київської міської державної адміністрації талановитим дітям – учням закладів мистецької освіти. Цьогоріч на розгляд конкурсної комісії було представлено 145 пакетів документів від претендентів у тому числі солісти, дуети та ансамблі. З привітанням до глядачів звернулася директор Департаменту культури КМДА Барінова Яна Дмитрівна, яка зазначила, що досягнення стипендіатів є запорукою гідного культурного та духовного майбутнього нашої держави. А за успіхом кожного з цих талановитих учнів стоїть досвід та праця викладачів які заслуговують визнання та пошани.
Червневі підсумкові засідання методичних об’єднань викладачів різних мистецьких фахових дисциплін були присвячені окресленню досягнень навчального року, що минув та детальному розгляду пропозицій Методичного центру щодо плану на прийдешній навчальний рік. У цьому документі знайшли відбиття нагальні питання щодо методики викладання в умовах, коли офлайн заняття періодично, за карантинних умов, переходить у дистанційну форму. Ми живемо в непростий час: нові виклики часу диктують напрями розвитку школам мистецтв. Керівникам та викладачам мистецьких шкіл важливо відчувати, що сучасні форми навчання відповідають новим викликам часу.
Обираючи для дитини мистецьку освіту усі сподіваються на якісний результат: і батьки і викладачі та й самі діти, тому що вступивши до школи, дитина має на меті осягнути основні засади тої чи іншої галузі мистецтва. Життя підказує, що мета мистецької освіти – зробити максимум для того, щоб очікування та сподівання батьків та дитини виправдалися. Тому щоб викладач вдало інтегрував учня в освітній процес Методичний центр у червні організував спеціальний курс підвищення професійної компетентності педагогічних працівників мистецьких шкіл за програмою «Мистецька освіта», заявки на участь у якому були подані викладачами ще на початку 2020-2021 навчального року.
Необхідність систематичного та ефективного підвищення фахової кваліфікації педагогами мистецьких закладів була обумовлена організаційними змінами у роботі мистецьких шкіл, суттєвому оновленні змісту освітніх програм, частими внесеннями змін до законодавства про освіту тощо.
Кінець поточного навчального року ознаменувався й проведенням масштабного методичного форуму для викладачів мистецьких шкіл: упродовж 2–3 червня в рамках Crescendo Atr Forum-2021 відбувся ІІ міжнародний онлайн семінар «Початкова мистецька освіта сьогодення: світовий досвід».Цьогорічна акція – друге за ліком втілення означеного проєкту. Рік тому його зініціювали Олена Садівнича – викладач-методист, завідувач теоретичного відділу КДМШ № 39, та Юрій Чекан – доктор мистецтвознавства, лауреат премії імені Миколи Лисенка, професор кафедри історії світової музики НМАУ імені Петра Чайковського.
До організації та проведення заходу вдруге долучилися Державний науково-методичний центр змісту культурно-мистецької освіти, наш Методичний центр, відділ культури Оболонської в місті Києві державної адміністрації, Дитяча музична школа № 39 м. Києва. Детальну інформацію про цю особливу мистецьку акцію пропонуємо вам отримати із сторінок інтернет-журналу «Музика».
У червні продовжив роботу з учнями мистецьких шкіл й CRESCENDO ART FORUM-2021. В його рамках майже 100 юних художників та творчих репортерів взяли участь у арт-пікніку та воркшопі. Парк «Пуща-Водиця» – улюблене місце відпочинку киян – перетворився на арт-простір. Під час воркшопу частина учасників створювали спільний комікс за мотивами ІІ Всеукраїнської учнівської конференції «ARS LONGA», інші надихалися неймовірними пейзажами на пленері «Музика природи». Певно, юні митці за період карантину скучили за красивою природою, за натхненням, за спілкуванням... Деякі настільки захопилися творчим процесом, що продовжили малювати йдучи дорогою додому.
Завдяки офіційному партнерству CRESCENDO ART FORUM з провідними театральними установами нашої країни – Київським національним академічним театром оперети та Київським муніципальним академічним театром опери і балету для дітей та юнацтва, учням, які взяли участь у проєктах (Мистецький дискусійний клуб та учнівські конференції) з’явилася унікальна можливість знайомства з чарівним світом театру!
Тому, впродовж червня, у рамках культурно-освітнього постскриптуму CRESCENDO ART FORUM – 2021, найактивніші учасники ІІ Всеукраїнської учнівської конференції «ARS LONGA» (учні з різних областей України) неодноразово відвідували вистави у Національній опереті та Київській опері, а також мали нагоду зазирнути за лаштунки й дослідити усі таємниці Київської оперети. До речі, під час такої інтерактивної екскурсії вони познайомилися з історією та сучасністю театру й спробували власні сили у кастингу, як справжні театральні актори.
Юним учасникам ІІ Всеукраїнської учнівської конференції «ARS LONGA» неодноразово доводилося бути безпосередньо на етерах Українського радіо. Їм випала нагода дослідити історію та сучасність радіомовлення, так би мовити, «з середини»: із студії запису, з участі у прямих етерах на каналах «UA: Перший», «Культура», «Промінь».
Учні-переможці відвідали музеї видатних композиторів. Побували на екскурсіях у музеї видатного українського композитора Миколи Віталійовича Лисенка – фундатора української класичної музики, віртуозного піаніста, диригента, талановитого педагога, збирача пісенного фольклору та громадського діяча Миколи Віталійовича Лисенка. Вони почули унікальну інформацію про дитячі роки, життя, творчу діяльність видатного композитора. Юним дослідникам було корисно подивитися рукописи та доторкнутися до музичних інструментів на яких грав Микола Лисенко. Також відвідали інтерактивну екскурсію в музеї видатного композитора, яку провели для них діти – юні екскурсоводи Ліза-Марія Лемак та Умар Шакіров – учні ДМШ № 39 м. Києва. Особливістю екскурсій була постійна взаємодія усіх її учасників: відвідувачі не лише слухали інформацію, згадували відомості з життя музиканта та отримували за це бонуси-смаколики. А по завершенню заходу відбувся квест по меморіальному музею-квартирі.
Також відбулася творча зустріч учасників ІІ Всеукраїнської учнівської конференції «ARS LONGA» з пра-правнуком відомого композитора, засновника української класичної музики, з тезком – видатним диригентом Миколою Лисенком в alma mater української музичної освіти – Національній музичній академії імені Петра Чайковського. Юні музиканти отримали нагоду виконати перед ним твори зі своєї програми та почути авторитетні поради й «благословення» на своє творче майбутнє від відомого сучасного музиканта. Учнівська конференція залишила незабутні враження у пам’яті для кожного учасника.
Доброю традицією вже стало проведення завдяки платформі Зум семінару-практикуму, організованого Методичним центром у співпраці із Луганським обласним центром навчально-методичної роботи, культурних ініціатив і кіномистецтва для викладачів відділів народних інструментів мистецьких шкіл за темою: «Школа викладача відділу народних інструментів».
Три доповідачі презентували цікаві та дуже важливі теми, щодо засобів музичної виразності, їх значення у створені художнього образу, розкрили значення музичного інструменту акордеон у сучасному музичному мистецтві та презентували типової навчальної програми з навчальної дисципліни «Музичний інструмент баян» елементарного підрівня початкової мистецької освіти. Обмін творчим досвідом виявився для кожного з присутніх тим фактором, який завжди надихає на плідну роботу.
У червні було продовжено заходи з апробації освітньої програми елементарного підрівня початкової мистецької освіти з музичного мистецтва, інструментальні класи/клас сольного співу для дітей з особливими освітніми потребами. Відбулася онлайн доповідь викладача ДМШ № 13 ім. М. Глінки, викладача-методиста Бабіч Е.А. за темою: «Робота з учнями аутистами в класі фортепіано» за участю учнів класу – Кисельова Івана, Йоненка Назарія та Благодира Олексія. Викладач поділилася з присутніми набутими педагогічними прийомами які вже багато років поспіль використовує у педагогічній роботі в класі фортепіано для учнів з аутизмом. Елліна Анатоліївна знайшла унікальний педагогічний підхід як до учнів так і до їх батьків таких особливих дітей. У запропонованих нею до перегляду відео-фрагментах уроків учні класу виконували твори відповідно до освітньої програми, не дивлячись на різниці у індивідуальному розвиту.
Онлайн урок викладача ДШМ № 4, викладача-методиста Рунчак О.І. з учнем 2 класу Герасимовим Кирилом за темою: «Робота над розвитком виконавських навичок у дітей з інвалідністю» в рамках апробації освітньої програми елементарного підрівня початкової мистецької освіти з музичного мистецтва, інструментальні класи/клас сольного співу для дітей з особливими освітніми потребами. Було продемонстровано прийоми джазової імпровізації під час уроку гри на синтезаторі. Учень, який від природи надзвичайно активний зумів впродовж уроку охопити та засвоїти великий музичний матеріал.
Червень порадував прихильників співу демонстрацією міського концерту за участю учнів вокальних відділень мистецьких шкіл міста Києва «Рука в руці».
Чудовим творчим заходом завершила навчальний рік предметна секція викладачів-гітаристів. Відбулася презентація збірки творів для укулеле викладача КДМШ № 22 Касатової Людмили Федорівни «Техніка гри на укулеле».
Корисні вислови, яскраві старовинні та сучасні мелодії для укулеле соло та в ансамблі з гітарою, маловідомі твори та сучасні хіти були представлені під час заходу. Презентація завершилася яскравим концертом.