Звіт Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів за січень 2021 року
Початок 2021 року, та, зокрема, січень – це не лише час святкового настрою та дивовижних подій. Викладачі мистецьких шкіл Києва активно приступили до професійної діяльності та відвідали чимало підготовлених та проведених центром методичних заходів. Найважливішими подіями цього місяця стали:
- Трансляція прем’єри концерту № 3 «Віншуємо ювілярів» 51 концертного сезону Київської дитячої філармонії. Долучитися до перегляду цього концерту можна на You Tube каналі Київського міського методичного центру. Концерт вперше було зрежисовано без участі нашого аксакала – Миколи Йосиповича Єрошевського, який відійшов у вічність на початку року, згадка про нього назавжди залишиться у наших серцях. А його ім’я буде надано мистецькому проєкту Київської дитячої філармонії.
- Січнева велика, надзвичайно змістовно насичена методико-практична конференція за участю хормейстерів мистецьких шкіл міста за темою: «Микола Леонтович. Сучасний погляд». Різні десятиліття, різні колективи, різні твори, різні історичні події, пов'язані з ім'ям М. Леонтовича – всі вони знайшли своє відображення у матеріалах доповідачів: О. Тарасової, Н. Даньшиної, С. Вовка, І. Гринчук, О. Мардаревич та О. Романенко. Майстер хорової мініатюри, справжній митець, талановитий український композитор, видатна особистість у хоровому мистецтві - такі грані постаті Миколи Леонтовича були осягнуті у доповідях учасників заходу.
- Два масштабних семінари-практикуми:
- з предмета «Рисунок» для викладачів образотворчого мистецтва мистецьких закладів міста Києва, – цей захід відбувся у форматі он-лайн на платформі Zoom та зібрав понад 80 учасників. Доповідачі семінару представили методичні розробки та практичні зразки власного досвіду роботи із здобувачами мистецької освіти різного віку (від 6 до 18 років). Йшлося про методику й організацію проведення уроків з окремих розділів (модулів) програми «Образотворче мистецтво»; особливості викладання пропорцій та побудови тіла людини та рішення пластично-композиційних задач в рисунку м’яким матеріалом. Розглянуто питання щодо ролі «рисунка» у методичній послідовності виконання графічного твору, використання «рисунка» у методичній послідовності виконання вправ та методики аналізу композиційних схем натюрморту з предмету «Графіка». В ході семінару всі учасники мали змогу ставити питання, обмінюватися досвідом та долучатися до обговорення проблемних питань стосовно методів та підходів щодо викладання предмету «Рисунок»;
- «Значення інноваційних та ігрових елементів у підвищенні рівня активності та загальної фізичної підготовки учнів на уроках хореографії», у якому взяли участь біля 50 викладачів танцю. Організатори заходу провели обговорення шести переглянутих онлайн-уроків з хореографії. Для викладачів, які продемонстрували записи уроків було важливо почути професійну думку колег. Семінар-практикум дав змогу подивитися зі сторони на творчий метод хореографів та внести деякі методичні корективи для удосконалення роботи викладачів на уроках хореографії.
На початку 2021 року, у січні, методично-освітні та мистецько-освітні заходи за участю викладачів різних методичних об’єднань мистецьких шкіл Києва були різноманітні та інформативні.
Зокрема, з інклюзивної мистецької освіти (за участю викладачів образотворчого мистецтва), відбулося обговорення 4 онлайн уроків з інклюзивного навчання, які провели викладачі Дитячої художньої школи № 9. Присутні на обговоренні викладачі образотворчого мистецтва київських мистецьких шкіл відмітили, що матеріал уроків було подано лаконічно, що дуже важливо для учнів інклюзивного класу. Педагоги особливо деталізували та викладали навчальний матеріал у формі, яка зацікавила учнів з особливими потребами, це і звернення до поетичних рядків, і використання епізодів з мультфільмів, і спостереження за образами природи тощо. Під час проведених уроків панувала доброзичлива атмосфера. Було зазначено, що у роботі з інклюзивними учнями задля досягнення мети уроку є потреба пояснювати тему від простого, та поступово ускладнювати, звертаючи увагу на рівень сприйняття учнів. Надалі залишилася актуальною потреба колегіально обговорювати механізми розвитку інклюзивної освіти, ділитися досвідом та збагачувати методичні прийоми у роботі з такими учнями.
Для викладачів теоретичних дисциплін відбулися:
- слухання методичної доповіді викладача КДМШ № 1 ім. Я. Степового Буравчук А.І. за темою: «Використання комп'ютерних технологій на уроках музичної літератури». Досвідчений викладач ознайомила присутніх з власною відео фонотекою. При обговоренні доповіді було розглянуто чимало питань щодо покращення якості викладання музично-теоретичних дисциплін. Висловлено чимало раціональних думок та запропоновано цікаві ідеї щодо вдалої роботи із сучасними учнями. Також йшлося про планування нових заходів методичного об'єднання викладачів музично-теоретичних дисциплін на 2021 рік.
- презентація збірки «Народні музичні інструменти. Книга-гра зі звуками» завідувачки відділом композиції КДМШ № 3 ім. В. Косенка, викладача-методиста Гарькавої І.О. для учнів молодших класів, яка спрямована на ознайомлення дітей зі світом музичної культури, народними інструментами, їх різновидами, специфікою конструкції, технологією їх виготовлення.
Для викладачів хореографічного мистецтва відбулися наступні відкриті уроки у рамках творчої платформи викладача-хореографа, які доступні для перегляду на You Tube каналі Київського міського методичного центру:
«Лейтмотиви у народно-сценічному танці» – заслуженого артиста України, директора Фахового коледжу КМАТ імені Сержа Лифаря Нестерова О.М;
«Деякі аспекти власного досвіду в системі виховання професіонального виконавця і народно-сценічному танці» – заслуженого артиста України, викладача хореографічних дисциплін Сабодаша В.М.;
«Дистанційна робота із студентами під час карантину. Підготовка до виходу із карантину на навчання. Специфіка м'язового навантаження на перших заняттях» – заступника завідувача відділення класичної хореографії Фахового коледжу КМАТ імені Сержа Лифаря Ятченко Н.С.
Уроки метрів хореографії записано задля підвищення рівню педагогічної майстерності викладачів хореографії столичних мистецьких шкіл. Ідея їх створення з’явилася за результатами проведення минулорічного міського огляду технічної підготовки учнів хореографічного мистецтва Київських мистецьких шкіл у рамках проєкту «Педагогічна майстерня». Такі уроки є взірцем навчання хореографічному мистецтву та спрямовані задля росту професійної культури навчання танцю учнів мистецьких шкіл столиці.
Для викладачів фортепіано та фортепіанного ансамблю у режимі онлайн відбулися чергове та позачергове засідання. Під час чергового засідання предметної секції викладачів фортепіано та фортепіанного ансамблю було проведено обговорення концерту-презентації «Портрет українського композитора Павла Захарова». Це була щира та цікава розмова присутніх завідувачів фортепіанних відділів мистецьких шкіл з викладачами ДМШ № 10 Войтовою Оленою Анатоліївною та Нікітіною Тетяною Володимирівною. Було висловлено чимало конструктивних думок щодо репертуару, творчості сучасних авторів та дитячого виховання засобами мистецтва. Було відмічено цікаву форму роботи - театралізацію - як головний засіб у проведенні просвітницьких концертів. Колектив ДМШ № 10 має багаторічний, яскравий досвід у роботі з дітьми та їх батьками щодо залучення їх як до класичного, так й до сучасного музичного мистецтва. Твори композитора Павла Захарова – фортепіанні ансамблі для гри у 4, 6 ручного складу виконавців – зацікавили багатьох можливістю колективного музикування.
У порядку денному позачергового засідання – відбулося обговорення питань щодо організаційного забезпечення міського огляду технічної підготовки учнів 4-5 класів фортепіанних відділів мистецьких шкіл «Мистецтво рухливості пальців» який відбудеться незабаром.