Звіт Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів за лютий 2021 року
Діяльність Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів у лютому 2021 року була представлена важливими методичними заходами (понад 50), які відбулися не лише у рамках засідань методичних об’єднань викладачів мистецьких шкіл.
Перш за все, провідними подіями лютого були:
- трансляція концерту «І знову класика» абонементу № 4 «Київська дитяча філармонія» - чудовий святковий захід, у якому інтерпретацію класичних творів продемонстрували учні різних мистецьких фахів;
- нагородження переможців IV етапу Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості під гаслом "Об'єднаймося ж, брати мої!", присвяченого Шевченківським дням.
Зазначимо, що з року в рік чітко простежується зростання рівня професійної майстерності учасників конкурсу. Хочемо віддати належне викладачам, які підтримують вогник творчості в дитячих душах. Запрошуємо до перегляду онлайн концерту та виставки творчих робіт на «Ютуб» каналі Методичного центру.
Вперше у лютому під час засідання рад предметних секцій музичної літератури й композиції методичного об’єднання викладачів теоретичних дисциплін відбулося ознайомлення з результатами інноваційного проєкту «Творчі портрети українських композиторів у форматі 3D», а саме з творчими портретами М. Лисенка й В. Косенка. Цей проект, перший не тільки в Україні, а й на теренах Європейського Союзу, було створено з метою удосконалення методики викладання музично-теоретичних дисциплін у мистецьких школах.
У цьому місяці відбувся цикл семінарів для заступників директорів мистецьких шкіл на яких було розглянуто актуальні питання щодо адміністрування мистецьких шкіл у розрізі сьогодення та стартував спеціальний курс підвищення професійної компетентності педагогічних працівників мистецьких шкіл за програмою «Мистецька освіта». Чимало занять було присвячено формуванню знань з комп’ютерної грамотності. Для викладачів мистецьких шкіл це є поступовий процес засвоєння новітніх технологій, які нині стрімко увійшли в життя кожної людини. І дистанційна форма навчання надала багатьом слухачам курсу найціннішу можливість ще раз передивитися інформацію у «Ютубі» для кращого засвоєння нових знань та навичок.
У лютому відбувся міський огляд технічної підготовки учнів 4-5 класів фортепіанних відділів мистецьких шкіл «Мистецтво рухливості пальців», у якому взяли участь 43 учня. До комісії увійшли члени Ради предметної секції викладачів фортепіано міського методичного об'єднання викладачів фортепіано та фортепіанного ансамблю. Захід завершився обговоренням виступу учнів та підведенням підсумків огляду.
09 лютого хореографи отримали можливість поспостерігати та обмінятися досвідом по такому складному питанню, як інклюзія в хореографічних школах під час обговорення онлайн уроку завідувача хореографічного відділення КДШМ № 2 ім. М.І. Вериківського, викладача-методиста Гордійчук К.В. з учнями 1 класу ансамблю класичного танцю «Ярославна» за темою: «Розвиток художньо-творчих здібностей учнів молодших класів під час уроків хореографії з урахуванням їх індивідуальних фізичних та психічних особливостей в умовах сьогодення» (концертмейстер – Ярифа В.О.). Підсумковий урок партерного екзерсису складався з вправ на укріплення стопи, спини, корпусу та розтяжки, які було майстерно виконані учнями. Під час обговорення було піднято різні методичні професійні питання. Тема адаптації та соціалізації дітей з інклюзією на уроках з хореографії є досить складною. Зокрема було відзначено добре підібраний музичний матеріал, який мав ясну форму, виразність, та давав чітке уявлення щодо структури вправи, концертмейстером було вірно зроблено акценти, динамічні відтінки, які спонукали якісно виконувати рухи.
А в рамках апробації освітньої програми елементарного підрівня початкової мистецької освіти з образотворчого мистецтва для дітей з інвалідністю відбулося обговорення онлайн-виставки «Мій світ» учениці художнього відділення ДШМ № 5 Валерії Марчук – учениці викладача Одненко-Цигульової М.О. Зауважимо, що робота над програмою з інклюзії потребує постійного спілкування з колегами задля втіленням нових викликів у мистецькій школі. Під час обговорення було зазначено, що досвідчений викладач дбайливо поставився до емоційного стану дитини таким чином, що не травмувався й емоційний стан інших дітей, які були присутні на цьому заході. Вона вміло донесла навчальну інформацію та інтегрувала учня з особливими потребами у мистецько-освітній процес, таким чином, що той отримав гарний професійний досвід. В роботі над онлайн-виставкою викладачем було проведено ретельну роботу у співпраці з батьками обдарованої учениці. Нині Валерія Макарчук є автором численних творчих робіт, виставка її робіт яскрава та приваблива, а зручний для перегляду формат онлайн-виставки - це нагода віртуально відвідати експозицію широкому глядацькому загалу на «Ютуб» каналі Методичного центру.
У лютому відбулися семінари-практикуми для викладачів струнно-смичкових інструментів, бандури. Проведення дводенного семінару-практикуму «Дослідження творчої майстерні викладача-струнника» для викладачів класу скрипки мистецьких шкіл міста Києва відбулося у позитивній, дружній атмосфері. Семінар складався з відкритих уроків та методичних доповідей на актуальні теми педагогічного сьогодення. Кожен учасник отримав для себе корисну та змістовну інформацію. Під час заходу визначилися відразу декілька знавців з вузьких професійних методик, які надалі допомагатимуть колегам по цеху.
У рамках засідання методичного об’єднання викладачів бандури відбулося продовження методично-освітнього проєкту «Скрабниця бандуриста» – семінар-практикум за темою: «Особливості формування виконавських навичок в учня-бандуриста», доповідачем виступила викладач-методист Чорнобаївської ДШМ Танцюра Тетяна Григорівна. Вона разом з учнями класу презентувала ряд методів та прийомів, роботи із додатковими атрибутами: постановку руки із використанням м'ячиків різного розміру та пристрої для підтримки інструмента у початківців, які зацікавили колег.
Відкритий урок викладача-домриста ДМШ № 20 Залізняк-Нестеренко Юлії Миколаївни надав можливість познайомитися з ще одним чудовим прикладом самовідданої та натхненної роботи викладача в умовах сьогодення. Було продемонстровано методику ознайомлення учня-початківця з народним музичним інструментом, педагогічними прийомами, які спонукали б до творчості, щоб згодом надихнути маленького музиканта до конкурсних виступів.
Відповідно до Плану роботи Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів було проведено три методично-освітніх проєкти у рамках методичних об’єднань викладачів фортепіано, духових інструментів та вокалу.
У рамках музично-освітнього проекту «Музична вітальня В.В. Пухальського», «Київські хроніки. Професія – піаніст», для предметної секції фортепіано та фортепіанного ансамблю відбулося відеоінтерв’ю із заслуженим діячем мистецтв України, народним артистом України, членом Національної спілки композиторів України, професором - Степаненком Михайлом Борисовичем. Нагадаємо, що інтерв’ю з Степаненко М.Б., було зроблено декілька років тому. Відбувся діалог щодо впливу виконавства високого рівня на виховання духовності людини. Було озвучено питання щодо історії становлення й розвитку Київської фортепіанної школи. У бесіді йшлося про роль Володимира Пухальського у формуванні виконавсько-педагогічної фортепіанної школи та було висвітлено постать Пухальського, як одного з видатних діячів української культури, фундатора музичної освіти в Україні, київської школи фортепіанного виконавства, творчого викладача, учні якого увійшли в плеяду найкращих світових імен. Слухачі отримали великий позитивний заряд від такої неординарної події, адже усі добре пам’ятають Михайла Борисовича як людину енциклопедичних знань та великої любові до своєї справи.
Лютневе онлайн-засідання предметних секцій викладачів духових та ударних інструментів було присвячено обговоренню майстер - класу заслуженого артиста України, доцента кафедри духових інструментів Київського університету імені Бориса Гринченка Пилипчака В. Г. за темою «Краса валторнового звуку. Перші кроки юного валторніста». Викладачі відмітили значимість педагогічних методів Пилипчака В. Г. Плануванню роботи секцій на наступний навчальний рік було присвячено другу частину зустрічі колег.
Вагомим та змістовним видався лютий для викладачів естрадного вокалу. У рамках методично-освітнього проєкту «Грані роботи викладача-вокаліста» відбулися:
- презентація збірки викладача ШДЕМ Тетяни Келебай «Сучасні джазові вокалізи»;
- відкритий урок викладача ШДЕМ Любові Капшук за темою «Робота над вокальним диханням. Авторські розспівки».
Викладачі продемонстрували творчий підхід до роботи, цікаві прийоми спрямовані на розкриття здібностей, сучасний музичний матеріал для розвитку юного вокаліста. Презентація збірки викликала велику зацікавленість. Відео, які є доступними до перегляду на «Ютуб» каналі Методичного центру, зроблені професійно та якісно, адже за цим – багато копіткої методичної роботи.
У лютому в режимі онлайн відбувся круглий стіл за участю викладачів хореографії мистецьких шкіл м. Києва за темою: «Оптимізація навчального процесу або як виховати та підтримати зацікавленість учнів до хореографії у танцювальних колективах різного спрямування». Така нагода зустрітися та спрямувати діалог на актуальні теми хореографії – це творчі імпульси для викладачів хореографічної секції. Усі викладачі, які виступали з доповіддю, запропонували власні шляхи вирішення проблеми зацікавленності учнів до хореографії.
Відповідно до Плану роботи Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів у лютому в режимі онлайн відбулися три заходи методичного об’єднання викладачів театрально-видовищних дійств Однодумці спілкувалися онлайн щодо процесу підготовки вистави за п'єсою Волкова А.М. «Чарівник смарагдового міста» за участю учнів театрального відділення КДШМ № 2 ім. М.І. Вериківського, під орудою Чупіки В.Н. Сюжет про дружбу, яка спільними зусиллями допомагає досягти мети, дуже повчальний для сучасного діджиталізованого покоління дітей. Юні артисти продемонстрували культуру поведінки на сцені, сценічну мову, а вдало підібраний музичний супровід прикрасив виставу.
Також відбулося обговорення вистави «На Святого Миколая наша творчість знов засяє» акторів навчального театру «Натхнення» Київської театральної школи-студії. Було відзначено виразність пластики тіла, спроектованого на театр тіней та вміння осмислювати елементи постановки вистави.
Окрім цього відбулося обговорення відкритого уроку викладача театрального відділення КДШМ ім. С. Турчака Павлишин Ольги Богданівни за темою: «Розвиток уяви та фантазії» - дуже важливою на початку навчання акторської майстерності. Запропоновані юним артистам фізичні вправи містили внутрішню психофізичну дію. Завданням з розвитку уяви була демонстрація ставлення до партнера у мізансцені, прояв емоційного стану та взаємодії у комплексі з іншими елементами акторської техніки.
Методичні заходи буде продовжено у весняні місяці, адже попереду – завершальний період навчального року, нові яскраві відкриття та творче горіння.