Музеї Києва долучаються до Всеукраїнського флешмобу "Музейні таємниці"
У рамках цієї акції музеї презентуватимуть унікальні експонати, які рідко експонувалися або не були представлені широкому загалу взагалі.
Першим представив свою "роздинку" Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків
ФРАГМЕНТ ШОВКОВОЇ ТКАНИНИ
З ГЕОМЕТРИЧНИМ ВІЗЕРУНКОМ ТА СИМУРГАМИ
Іспанія, Гранада. Епоха Насридів, 13-14 століття
Шовк, золотна нитка; лампасне плетіння
1360 БВ
З колекції своїх засновників, Богдана та Варвари Ханенків, Музей Ханенків успадкував декілька фрагментів дорогоцінних шовкових тканин 13-15 століть, виготовлених майстрами Гранади – мусульманської держави на території Іберійського півострова. Впродовж десятиліть ці унікальні для України раритети зберігалися у фондах. В рамках проекту «Мистецтво на кордонах. Замовчувані аспекти» у травні 2017 року тканини представлено на огляд публіки.
Починаючи з 12 століття Гранада стала провідним центром виробництва елітних шовків на європейському континенті. Найбільш ранній музейний зразок датується 13-14 століттям. Це – золотний лампас, багатоосновна тканина, одна з найскладніших за технологією ткання. Декілька орнаментальних утків (поперечних ниток) включали й «золотну нитку» - надтонку шкіряну мотузку, вкриту золотою фарбою. Музейний фрагмент цілком міг бути коштовною завісою в одному з палаців Гранади – аналогічний за дизайном шовк служив завісою в самій Альгамбрі, знаменитому палаці гранадських султанів, зведеному в період 1213–1338 рр.
Візерунок тканини – восьмикутні зірки, розетки, ромби, плетінки – й справді нагадує декор різьблених панелей Альгамбри. Дуже цікавим є мотив парних геральдичних птахів, що сидять у вітті дерев на червоному тлі. Ймовірно, це відгомін образу Симурга, священного Царя Птахів в фольклорі іранців та тюрків, оспіваного в «Шахнаме» Абулькасима Фірдоусі. Епоха панування мусульман в Гранаді – це час патронування освіти й наук, поширення книг, тож гранадські митці цілком могли знати ключові східні легенди.
Зображення Симурга, до речі, зустрічаються й на люстрованій кераміці Валенсії 15-17 століть – ще одного виду іспано-мавританського мистецтва, яскраво представленого в колекції Музею Ханенків.