Головна  →  Новини  →  19 квітня 2021

Звіт Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів за березень 2021 року

Березень 2021 видався плідним та насиченим на втілення цікавих ідей, проведення методичних заходів,  різноманітних творчих подій та відкриття нових проєктів. Заходи, які відбулися на початку року виявилися настільки творчо-натхненими та методично-професійними, що ними зацікавилися й викладачі мистецьких шкіл з інших міст країни.

У рамках Міжнародної  співпраці відбувся конкурс творчих робіт з образотворчого мистецтва за темою: «Еллада – країна героїв, країна свободи», який був присвячений 200-річчу Грецької революції 1821 року та її героям. Організаторами конкурсу виступили ГО «Еллінське братство «ЕНОТІТА», ГО «Ліга грецьких митців «ГАЛАТЕЯ», Департамент культури КМДА та Методичний центр. На конкурс надійшла чимала кількість творчих робіт від учнів мистецьких шкіл столиці. Приємно відзначити що серед лауреатів учні школи мистецтв ім. М.Д. Леонтовича, Дитячої школи мистецтв № 6 ім. Г.Л. Жуковського, Київської дитячої художньої школи № 9, Дитячої школи мистецтв № 5. Нагородження переможців відбудеться у травні цього року.

Традиційна ІV Міжнародна науково-практична конференція, яка започаткована у співпраці з Національною всеукраїнською музичною спілкою та Асоціацією арфістів України – «З арфою крізь час», урочисте відкриття якої відбулося у приміщенні Національної спілки композиторів України, зустріла учасників з різних країн. Слухання доповідей та майстер-класів відбулися  за участю доповідачів з Італії, Німеччини, Латвії, Росії та України – Львова, Києва, Рівного. В роботі конференції взяли участь провідні арфісти-виконавці, викладачі. Фахівці ділилися знаннями, уміннями та досвідом й навчали юне покоління арфістів. По завершенні відбувся концерт арфістів різних поколінь.

Всеукраїнський конкурс «На крилах весни» цього року був чисельним, не зважаючи на онлайн-формат його проведення. У цьогорічному мистецькому форумі взяло участь біля 300 учасників з міст Вишневе, Глеваха, Київ, Лиман, Полтава, Торець, Умань, Харків, Чернігів. Конкурси, запроваджені Методичним центром, залучають до участі найкращих юних музикантів та митців з України. Запорука цьому – якісна команда фахівців, що оцінюють виступи та роботи конкурсантів. Цього року до складу журі увійшли провідні викладачі-методисти зі Львова, Миколаєва, Києва, Кропивницького, Полтави, Харкова, Чернігова. Очолив журі заслужений працівник культури України, директор Київської дитячої музичної школи № 14 ім. Д. Кабалевського, викладач-методист Троценко Валерій Миколайович. Конкурс продемонстрував високий рівень підготовки учасників в усіх номінаціях та вікових групах. У кожній номінації визначилися імена переможців, яким було присуджено Гран-прі.

Новим всеукраїнським методичним проєктом стала співпраця Центру з Луганським обласним центром навчально-методичної роботи, культурних ініціатив і кіномистецтва. Київський міський методичний центр започаткував низку семінарів-практикумів за участю провідних викладачів Києва для викладачів вокально-хорових дисциплін мистецьких шкіл Луганської області.

Серед всеукраїнських заходів, які відбулися у березні – онлайн виставка творчих робіт учасників ІІІ етапу у номінації «Декоративно-прикладне мистецтво» Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості під гаслом «Об’єднаймося ж, брати мої!», присвяченого Шевченківським дням.

                                                                                    

Мистецько-освітня діяльність Центру була представлена трьома концертами, номери до яких були відібрані на конкурсній основі серед чисельних заявок, які надійшли від мистецьких шкіл. Підсумком плідної співпраці художньої ради Київської дитячої філармонії в став концерт № 5 «Мандруючи країною. Закарпаття» 51-го концертного сезону Київської дитячої філармонії. Також відбулися міські відкриті концерти юних акомпаніаторів «Весняна камерата» та «У колі друзів». Трансляція відбулася на «Ютуб»-каналі Методичного центру й день за днем збільшується кількість переглядів цих творчих заходів за участю талановитих юних артистів.

Міські березневі заходи для викладачів мистецьких шкіл столиці були не лише найчисельніші, – це були яскраві та неординарні події мистецько-освітнього життя які надихнули викладачів на творчість.

Інклюзія

У березні продовжилася апробація освітньої програми елементарного підрівня початкової мистецької освіти для дітей з інвалідністю за напрямком  «образотворче мистецтво».

Відбулося онлайн обговорення уроку та виставки творчих робіт учнів 1 класу з предмету «Образотворче мистецтво» за темою: «Диво ритм» (виготовлення ескізу орнаменту в колі на основі творів декоративних розписів народних майстрів) старшого викладача КДХШ № 7 Ковальчук Р.П. Присутні на заході відмітили високий професійний рівень проведення уроку. Дитина з інвалідністю була органічно інтегрована у навчальний процес та продемонструвала добре опанування теми уроку з виготовлення ескізу орнаменту. Простір, де відбувався урок було  організовано інформаційно та доступно як для дитячого розуміння. Під час засвоєння теми панувала творча атмосфера, відбувалося жваве спілкування викладача з учнями, що створило позитивне враження від цього уроку. Тому дитячі роботи було виконано чудово. Також усім присутнім сподобалося анімаційне оформлення виставки учнівських робіт.

Також у рамках апробації, у творчій атмосфері, відбулося обговорення уроку з декоративно-прикладного мистецтва з учнями 6 класу по виготовленню вітальної листівки «Привіт, весна!» викладача-методиста КДХШ № 9 Боришполець Н.М. До слова, жодне захворювання не відміняє в людині творчих здібностей. Усе необхідне для виявлення та прояву таких здібностей було віднайдено викладачем. Присутні на заході відмітили чудову адаптацію дитини з особливими потребами в класі. Усі відчули  турботу до неї не лише вчителя, а й учнів. Клас був підготовлений до приходу такої дитини як в плані позитивної атмосфери так і стосовно обладнання приміщення. Панувала надзвичайно комфортна атмосфера приязні. За таким підходом, окрім набуття фахових художніх якостей, учні ще й навчатимуться один в одного як створювати доброзичливі взаємини з оточуючими.

Народні інструменти 

Предметна секція викладачів баяну та акордеону методичного об’єднання викладачів гри на народних інструментах провели у березні круглий стіл за темою: «Актуальні питання вибору навчального і концертного репертуару для учнів-баяністів та акордеоністів». Викладачі ділилися новітнім репертуаром та особистими наробками музичної літератури для баяну та акордеону. Панувала доброзичлива конструктивна атмосфера, з обговоренням однієї із значущих проблем у музичній освіті – пошук та підбір учбового репертуару. Обмін досвідом колег – викладачів класу баяну та акордеону, збільшив їх педагогічну скарбничку. Пролунало чимало вдячних відгуків щодо професійної підготовки до проведення заходу та надання кваліфікованих порад.

Духові та ударні

Жвавий інтерес викликав майстер-клас викладача ударних інструментів музичної школи Dram Art Томасишина М. М. за темою «Сучасні маршові барабани», який відбувся у рамках методичного об’єднання викладачів духових та ударних інструментів в режимі онлайн. У процесі обговорення члени Ради секції обмінялися думками та порадами стосовно техніки гри, критеріїв оцінювання, постановки гри на малому барабані, особливостей роботи з різними віковими категоріями учнів, а головне - впливу цього напряму барабанного мистецтва на формування особистості. Захід перетворився у запальну фахову дискусію.

Сольфеджіо

Творчий, натхненний та сучасний урок викладача КДМШ №14 ім. Д. Кабалевського Устянської Олесі Сергіївни за темою: «Навчально-ігрові форми роботи на уроках сольфеджіо з учнями підготовчої групи» згуртував біля моніторів комп’ютерів спільноту викладачів теоретичних дисциплін.

Викладач чудово впоралася з метою та завданнями підготовчого етапу навчання у структурі освітнього мистецького процесу. Відмітимо низку безперечних методичних позитивів, а саме: в учнів початківців було сформовано образно-інтонаційне мислення  та вибудовано ладове мислення на основі інтонацій-смислів (із застосуванням найрізноманітніших засобі: голосу, тембру, жесту. На доступному для дитячої свідомості рівні було означено шлях до абстрактних складових музичної мови, таких як висота, тривалість звуку, напрямок руху мелодії через прийом візуалізації у руі та жесті. Урок запам’ятався завдяки органічному поєднанню у процесі настроювання ладу релятиву та абсолютної систем музичного мислення поданим через гру на інструменті та застосування алегорії веселки. Важливим прийомом було продемонстровано, непомітне для дитини,  природнє залучення до творчості імпровізацією ритму та поспівок на віршований текст, гра на інструментах шумового оркестру. Викладачі підмітили, що атмосфера творчого діалогу досвідченого викладача та учнів-початківців сприяла розкутості дітей та мотивувала їх до захоплюючого процесу музикування.

В рамках навчально-методичного проекту «Предмет «Сольфеджіо»  як чинник виховання креативної особистості», проведено урок № 3 за темою «Гармонічний мажор у системі інтонаційного мислення» кандидата мистецтвознавства, викладача КДМШ № 33 ім. В. Пухальського, викладача-методиста Кулик Валентини Вікторівни. На уроці було використано багато різноманітних музичних прикладів. Така опора на музичний аналіз давно стала ознакою стилю уроків Валентини Вікторівни. Викладачам було цікаво спостерігати живий активний процес пошуку, створення та відбору кращих варіантів мелодії на вірші видатної української поетеси Лесі Українки. Складання та запис мелодії – це довершена форма роботи на сольфеджіо. Учні прекрасно впоралися з цим завданням, показали необхідні знання й навички. Присутні відмітили вміння викладача ненав'язливо спрямувати усі процеси уроку на результат.

Хор

Піднесений радісний настрій, музика та пісні, яскраві костюми, огляд святкових обрядів, які передують Різдвяним святам, екскурс в обрядові дійства та сакральне значення їх – все це було представлено у семінарі- практикумі за темою «Від Різдва до Водохреща» за участю викладачів ШМ Деснянського району ім. М.Д. Леонтовича Оксани Мілевської та Ірини Бонковської. На семінарі розглядалися глибокі питання щодо пошуку шляхів як ознайомити учня-початківця з обрядами, як навчити його правильно виконувати, щоб народні витоки увійшли до життя поступово та стали його невід'ємною частиною.

У березні відбулося засідання методичного об’єднання викладачів хору з обговорення методики роботи викладача КДМШ № 3 ім. В. Косенка Ганни Пишнюк. У ефірі лунали творчі побажання, теплі слова від колег, питання та відповіді. Хормейстери відмітили, що важливо було почути знайомі твори та спостерігати за методикою роботи під час їх розучування. Також привернули увагу різножанрові розспівки. Такий високий ентузіазм, сподіваємося, підтримає велику справу розвитку мистецтва хорового виконавства.

Вокалісти

Багато цікавих питань було розглянуто під час обговорення збірки Ірини Олійник «Несерйозні пісні для серйозних співаків». Творчий тандем талановитих натхненних особистостей у складі Надії Яницької та Ірини Олійник довів що пісні можуть виховувати. Кумедні та яскраво образні пісні для розвитку усіх необхідних вокальних навичок, були цікаві як учням так і викладачам. На заході було презентовано якісну сучасну дитячу музику.

Ф-но

Відбулася творча онлайн-зустріч предметної секції викладачів фортепіано та фортепіанного ансамблю з викладачем Київської дитячої музичної школи № 35, композитором Ларисою Михайлівною Іваненко, яка являє собою симбіоз «вчитель-композитор». На початку піаністи переглянули трансляцію концерту з творів Іваненко Л. М. у виконанні учнів школи та відео інтерв’ю з композитором, яке провела музикознавець, викладач КДМШ № 35 Семирозум Оксана. Подальша онлайн зустріч відбулася в атмосфері натхнення. Жваве та змістовне спілкування учасників зустрічі з автором розкрило багато цікавих питань щодо методики роботи у класі композиції. Йшлося, зокрема про інтонаційні витоки мелодій у творах Іваненко Л. М. яка складає музичні композиції для розвинення творчих можливостей учня, щоб зацікавити та залучити до занять музикою незалежно від рівню природніх здібностей дитини.

В рамках засідання предметних секцій викладачів фортепіано та фортепіанного ансамблю відбувся круглий стіл, присвячений обговоренню підсумків міського огляду «Мистецтво рухливості пальців». Представниками комісії прослуховування огляду було озвучено чіткі, конструктивні критерії оцінювання, надано методичні рекомендації щодо вибору репертуару, проаналізовано основні технічні труднощі, які потрібно подолати учням у майбутньому. Відбулося фахове обговорення теми та заплановано основні напрями роботи на наступний навчальний рік.

Заходи методично-освітнього проекту «Музична вітальня В.В. Пухальського» у рамках предметної секції викладачів фортепіано та фортепіанного ансамблю продовжено в березні цього року за темою: «Київські хроніки. Професія – піаніст». Відбувся перегляд відеоінтерв'ю автора проекту, директора КДМШ № 33 ім. В. Пухальського Л.М. Данченко із заслуженим діячем мистецтв України, кандидатом мистецтвознавства, доцентом КМАМ ім. Р. М. Глієра Ю.А. Зільберманом У бесіді були розглянути питання діяльності «Музичної вітальні В. Пухальського» як важливого елемента щодо підвищення професійної компетентності викладачів. Йшлося, зокрема про історичні імена Володимира Пухальського, Володимира Горовиця діяльність яких значно вплинула на формування та становлення Київської фортепіанної школи. Зустріч супроводжувалася фото та відео ілюстраціями з життя видатних музикантів. Захід викликав багато позитивних коментарів та відгуків від викладачів мистецьких шкіл.

Хореографія

Плідним видався березень для хормейстерів мистецьких шкіл міста Києва. Відбулося чимало методичних заходів, серед них семінар-практикум викладачів ДШМ № 6 ім. Г.Л. Жуковського за темою: «Інтегрована мистецька освіта. Основи хореографії – передумова систематизації формування виконавських компетентностей на уроках сучасного та народно-сценічного танцю» в рамках «Творчої платформи викладача-хореографа»; відкритий урок з учнями 5 класу за темою: «Формування вмінь та навичок виконавської майстерності дітей середнього шкільного віку на матеріалі українського танцю»; обговорення уроку викладача КДШУТ «Барвіночок» Копієвського О.Д. за темою: «Особливості роботи над рухами та комбінаціями угорського танцю»; обговорення уроку  викладача КДШМ № 8 Лозовик Н.П. за темою: «Шлях до сцени. Постановка концертних номерів»; обговорення тренінгу викладача КДШМ 3, викладача-методиста Верлан Л.Б. за темою: «Вивчення основних елементів хорезмської школи узбецького танцю «Лязгі». Навчальний матеріал який було презентовано Верлан Л.Б., став вагомим здобутком для викладачів народно-сценічного танцю, які викладають у мистецьких школах, фахових та вищих навчальних закладах. Цей необхідний для кожного фахівця матеріал, було подано у доступній формі, з методично-обґрунтованою подачею, поділений за принципом вивчення «від простого до складного». Наочна взаємодія викладача та учнів надихнула присутніх на творчий диспут. Викладачі отримали справжнє задоволення спостерігати за старанними, працьовитими та талановитими учнями, а також за професійною майстерністю педагога.

По завершенню кожного з заходів у рамках методичного об’єднання хореографів на адресу модераторів та організаторів лунали слова вдячності за результативне та змістовне спілкування з колегами. Адже така продуктивна праця надихає на власні творчі звершення.

Театрали

В рамках роботи методичного об'єднання викладачів театрально-видовищних дійств відбулися обговорення презентації методичного посібника з основ акторської майстерності для учнів 2-го підрівня початкової мистецької освіти «На перетині теорії та практики» викладача театрального відділення КДШМ № 3 Рибкіної Лідії Антонівни та відкритого уроку-імпрези викладача театрального мистецтва ДШМ № 4 Корніяки В.М. за темою: «І як тепер тебе забути?». Урок  Корніяки В.М. було спрямовано на формування виконавських компетентностей учнів з основ акторської техніки. Викладачі з цікавістю висловили свої враження та рекомендації щодо проведеного заходу та схвалили методику роботи з учнями добре знаного у Києві викладача та актора. 

Збірка «На перетині теорії та практики» ґрунтується на багаторічному практичному досвіді викладача. Презентований методичний посібник Рибкіної Л.А. є вкрай необхідним при плануванні роботи викладачів. Він містить теоретичні та практичні матеріали, що сприятимуть процесу підготовки актора, враховують індивідуальну та диференційовану специфіку освітнього процесу створення учнівської театральної вистави. Адже прищеплення юному поколінню любові до високого мистецтва є дуже цінним в теперішній час.

ППК

У березні відбувся спеціальний курс підвищення професійної компетентності педагогічних працівників мистецьких шкіл за програмою «Мистецька освіта». Наразі до кінця навчального року заплановано провести ще два аналогічних заходи, які мають високу популярність серед викладачів мистецьких шкіл, завдяки тим актуальним питанням, які вирішуються у рамках курсу.

Проведення курсу СППК чи то відвідання заходів з обговорення відкритих уроків – усі різноманітні форми роботи, які пропонує творча команда методистів нашого центру для кожного викладача – це перспектива почути думки, поради колег, побачити напрямки роботи та досягнення інших колективів, можливість отримати фахові поради з різних нагальних питань мистецько-освітнього процесу. Такі події об'єднують викладачів мистецьких шкіл у спільноту, підвищують їх рівень компетентності, стимулюють подальший розвиток особистості педагога.

Чимало цікавих подій очікує творчу та дружню спільноту викладачів київських мистецьких шкіл у квітні. Слідкуйте за новинами.

Перейти до спискуВерсiя для друку

ujkjc