Головна  →  Методичні заходи  →  23 січня 2015

Засідання методичного об’єднання викладачів-теоретиків. Доповідь Ганзіної Т. І. за темою: «Українські підручники з елементарної теорії музики початку ХХІ століття для початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів»

 

   23 січня 2015 року в Київській дитячій музичній школі № 32 відбулося засідання методичного об’єднання викладачів-теоретиків. З доповіддю виступила завідувач теоретичного відділу Дитячої школи мистецтв № 6 ім. Г. Жуковського, викладач-методист Тетяна Іванівна Ганзіна.

      Доповідь було присвячено характеристиці українських підручників з елементарної теорії музики, які побачили світ в період з 1998 по 2007 роки. До зони аналітичної уваги Ганзіної Т. І. потрапили 7 підручників, що мають спільні риси: всі вони написані українською мовою, кожен з них втілює багатий педагогічний досвід авторів, більшість з них видавалася за власні кошти викладачів у їх рідному місті і тому мало відома широкій громадськості. Наведемо перелік цих підручників, адже він може виявитися корисним для читачів нашого сайту:

  1. Ганзіна Т. І. Правила з елементарної теорії музики : Посібник для учнів ДМШ та ДШМ. – К., 2006. – 76 с.
  2. Дворянченко Є. І., Нечипоренко Т. П. Правила з сольфеджіо (теоретичні знання) : Посібник для учнів дитячих музичних шкіл. – Бердичів, 2003. – 39 с.
  3. Довідник з музичної грамоти та сольфеджіо / Відповідальний за випуск М. Федун. – Львів, 2001. – 88 с.
  4. Казак І. І., Амосова Н. В. Музична грамота : Навчально-методичний посібник із сольфеджіо  та теорії музики для учнів 1-7 класів дитячих музичних шкіл. – Рівне, 2007. – 96 с.
  5. Калашник М. Уроки елементарної теорії музики : Навчальний посібник. – Харків, 2004. – 352 с.
  6. Сіроус І. Б. Посібник з музичної грамоти для учнів музичних шкіл. – Чернігів, 2005. – 85 с.
  7. Смаглій Г. А., Малловик Л. В. Основи теорії музики : Підручник для навчальних закладів освіти, культури і мистецтв. – 2-е вид., доп. і перероб. – Харків, 2001. – 384 с.

   Ганзіна Т. І. докладно охарактеризувала кожний з перелічених підручників: його зміст, відповідність навчальній програмі, наочність подачі матеріалу, адаптованість щодо віку учнів. Поза увагою доповідача не залишилося жодної деталі, під пильним поглядом опинилися точність та зрозумілість визначень, логіка розташування тем, літерні позначення акордів, невдалі спроби українського перекладу термінів, навіть, звичайні друкарські помилки.

   Зауважимо, що Ганзіна Т. І. сама є автором посібника «Правила з елементарної теорії музики» (2006). Цей посібник відображає характерну для останніх років тенденцію до об’єднання теоретичних знань із практичним засвоєнням інтонаційних та ритмічних вправ із сольфеджіо. Перспективність такої тенденції обумовлена перевагою у дітей чуттєво-образного та практично-дійового мислення, на основі якого лише поступово формується мислення поняттєве.

   Висновок, зроблений доповідачем з порівняння сучасних українських підручників, полягає у тому, що практично всі вони в тій чи іншій мірі відповідають вимогам часу та можуть бути використані як на уроках сольфеджіо, так і для самостійної домашньої роботи. Безумовно, ретельний аналіз, здійснений Ганзіною Т. І., буде корисним педагогам, які викладають музичну грамоту, елементарну теорію музики або сольфеджіо в дитячих музичних школах та дитячих школах мистецтв. Інформація, отримана на лекції, допоможе їм обрати ті чи інші підручники для дітей, а також комбінувати матеріал з них при підготовці до уроку.

 

Перейти до спискуВерсiя для друку