Головна  →  КДФ МетодЦентр  →  6 березня 2016

«Шляхи розвитку академічних інструментальних жанрів в українській музиці XVI-XVIII століть. Максим Березовський. Життєвий та творчий шлях» (концерт № 5 абонементу № 5 «З історії музичної культури України»)

«Шляхи розвитку академічних інструментальних жанрів в українській музиці XVI-XVIII століть.  Максим Березовський. Життєвий та творчий шлях»  (концерт № 5 абонементу № 5 «З історії музичної культури України»)

   06 березня 2016 року о 15.00 у Колонному залі ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України відбулася передостання зустріч абонементного циклу «Із історії музичної культури України». Це єдиний у Національній філармонії Абонемент, повністю присвячений українській музиці і, як багато інших просвітницьких проектів, підтриманий Київським міським методичним центром закладів культури та навчальних закладів.

   Програма концерту складалася із двох музичних нарисів. У першому йшлося про яскраву і глибоко трагічну долю українського композитора, вихідця із Глухівської школи співу Максима Березовського (1745-1777). За життя композитора у Західній Європі його порівнювали із В. Моцартом. М. Березовський був членом славетної Болонської Академії, його твори в роки навчання в Італії (1769-1773) схвально і захоплено сприймала західноєвропейська громадськість: опери, хорові концерти, сонати. Однак після повернення до Петербурга М. Березовський опинився у бідності та скруті, його твори не виконувалися, Катерина ІІ зневажливо відносилась до європейського тріумфу українця. І,зрештою, у неповних 32 роки  композитор помирає від нервового виснаження, стомившись від життєвої боротьби. Безслідно зникає значна частка його творів. Концерт для скрипки і чембало був віднайдений у 1981році у Франції українським композитором Михайлом Степаненком. Відтоді цей твір став улюбленим серед українських скрипалів.

   В абонементній програмі Концерт для скрипки і чембало виконали дует солістів – заслужені артисти України Герман Сафонов (скрипка) і Олена Строган (фортепіано). У другій половині зустрічі був виконаний маловідомий твір, який переніс слухачів в епоху Ренсансу: три Фантазії із Львівської табулятури XVI століття. Старовинна музична збірка –табулятура – була віднайдена у книгозбірні Львівського Національного університету ім. Івана Франка. У XIV-XVI століттях ноти записували буквами або цифрами. Композитор і музикознавець Мирослав Скорик розшифрував деякі з мелодій табулятури і на їх основі створив три поліфонічних твори з виразними величними кульмінаціями. Ці твори перенесли слухачів до витоків формування вітчизняної академічної музики і відтворили епоху та музичний побут XVI століття у поєднанні української, польської та австрійської культур в Галичині того часу.

Перейти до спискуВерсiя для друку