Абонемент № 5 Київської дитячої філармонії: «З історії музичної культури України. Українська музика другої половини ХХ – початку ХХ1 століття: нові напрямки, стилі, жанри».

Абонемент № 5 Київської дитячої філармонії: «З історії музичної культури України. Українська музика другої половини ХХ – початку ХХ1 століття: нові напрямки, стилі, жанри».

У 2018 – 2019 році Абонемент № 5 Київської дитячої філармонії, спільний мистецько-освітній проект Київського міського методичного центру закладів культури і навчальних закладів і Національної філармонії України, був представлений циклом концертів за темою: «З історії музичної культури України. Українська музика другої половини ХХ – початку ХХ1 століття: нові напрямки, стилі, жанри». Епіграфом до концертної програми Абонементу стали натхненні поетичні рядки Василя Симоненка: « Світ який – мереживо казкове! Світ який – ні краю, ні кінця!» Такий акцент на відчутті захоплення безмежністю світу сприймається як вельми вдалий  з огляду на те, що цільова аудиторія даного Абонементу – дитячо-юнацька, а саме – учні середнього і старшого шкільного віку. Вони засвоюють основні курси теоретичних дисциплін, зокрема – з предметів «Українська та зарубіжна музичні літератури» і «Сольфеджіо», які є базовими складовими музично-естетичного творчого виховання і навчання. У взаємозв’язку цих предметів учні-початківці відкривають для себе увесь світ сучасного мистецтва і, виховуючись на кращих вітчизняних традиціях, вчаться сприймати українську культуру у контексті світової, берегти національне мистецьке надбання поколінь і пишатися ним. Ефективним включенням у такий процес виховання став цикл із шести різнопланових концертів Абонементу. Його загальна програма була наступною:

1-й концерт « Із циклу « Корифеї академічного вокалу». Борис Гмиря /1903 – 1969/. До 115-річчя від дня народження» /11 листопада 2018 р./

2-й концерт « І на тім рушникові…» Класик української пісні Платон Майборода /1918 – 1989/. До 100-річчя від дня народження»  / 2 грудня 2018 р./

3-й концерт « Симфонічна музика Мирослава Скорика / нар. 1938 р./» /20 січня 2019 р./

4-й концерт « Музика для струнних: традиції та новаторство» /10 лютого 2019 р./

5-й концерт « Композиторська творчість сучасних митців у галузі народних інструментів» /10 березня 2019 р./

6-й концерт « Музика українського кіно. Актор і режисер Іван Миколайчук /1941 – 1987/» /7 квітня 2019 р. /

Всі концерти проводилися у денний постійний час, початок – о 15.00, з чіткою періодизацією раз на місяць з листопада 2018 року до квітня, заявлена філармонічна концертна програма творчо реалізована у повному обсязі. Ведучою усіх концертів була високо-досвідчений лектор-музикознавець, Заслужений діяч мистецтв України С.А. Корецька.

Темою Першого концерту Абонементу  стало мистецтво великого українського співака Б.Р. Гмирі /1903-1969р.р/,чий голос, репертуар, творча постать ще при  житті зазнали справді народної любові. І цей концерт став своєрідною даниною добрій пам’яті цього видатного Артиста, до 115-річчя від Дня його народження. Лектор С.А. Корецька органічно відчула атмосферу  щирості, яка панувала у залі і відповіла на це цікавою, інформативною розповіддю про життя і творчість митця. Слухачі мали можливість не тільки почути записи унікального голосу, басу-баритону самого Б.Р. Гмирі, але й побачити прижиттєві відео-кадри, створити для себе уявлення про його  такий близький, майже рідний для нас, його співвітчизників, образ. У виконанні Б.Р. Гмирі із неперевершеною силою виразності звучали «Думи мої» на слова Великого Кобзаря і « Сміються, плачуть солов’ї» на сл. О. Олеся. В концерті взяв участь такий високопрофесійний колектив, як Ансамбль народних інструментів «Рідні наспіви» під керівництвом Заслуженого працівника культури України Юрія Карнауха. Майстерна гра колективу, що виконав більшість концертних номерів, сприяла створенню теплого і дійсно народного образу співака, яким він залишиться і  для наступних поколінь.  Відчуттям великої поваги до вокального мистецтва Б.Р. Гмирі були наповнені  виступи співаків-лауреатів міжнародних конкурсів Р. Смоляра /бас/,  О.Харламова /бас/, Лауреату Першого міжнародного конкурсу вокалістів ім. Б. Гмирі С. Бортника /тенор/. У концертну програму увійшли різножанрові сольні українські народні пісні з репертуару Б. Гмирі, «Серенада» Ф. Шуберта на сл. Л.Рельштаба у власному українському перекладі митця, вокальні дуети, Сцена Возного і Виборного з опери М.В.Лисенка «Наталка-Полтавка». У концерті звучав навіть окремий інструментальний номер – народне награвання для  ансамблю сопілкарів «Тарновацька полька», яку виконали артисти «Рідних наспівів». Усе, що можна було почути в концерті, безпосередньо стосувалося творчої спадщини Б.Р. Гмирі, його широких, різнобічних і сміливих творчих задумів, багато з яких, на превеликий жаль, так і лишилися нездійсненними. Концерт відвідала Президент Фонду Б.Р. Гмирі Г.В., яка докладає максимум зусиль до справи збереження спадщини великого співака. Концерт, присвячений вокальному мистецтву Б.Р. Гмирі, привернув увагу юних слухачів до митця, чия постать є однією з визначних для українського мистецтва, творча позиція якого завжди залишалася глибоко патріотичною, національно-усвідомленою і високо-професійною, що актуально на всі часи.  

 Другий концерт Абонементу розвинув тематичний напрямок першого заходу. Зі сцени знов лунали незабутні пісні. Концерт став вшануванням світлої пам’яті класика української пісні П.І. Майбороди /1918 – 1989/, саме до 100-річчя від дня народження видатного митця. Поетична назва концерту «І на тім рушникові…» виявилась вдалим смисловим акцентом програми, адже пісні П.І. Майбороди насичені образами високого соціально-культурного і національного значення. В цих піснях наголошується на таких вічних людських цінностях, як любов до матері і батька, до Вітчизни, мальовничого рідного краю, піднімаються питання пошуку своєї життєвої дороги, призначення особистості. Поміркувати над цим, згадати про найдорожче і запросили  юних слухачів та зрілу аудиторію виконавці та ведуча концерту С. А. Корецька. У виконанні Народної артистки України, професора Національної  музичної   академії Л.Марцевич прозвучала Фантазія для  фортепіано   Н. Шульмана на теми пісень П. Майбороди та фортепіанний супровід до ряду пісень. Під   час   концерту Л.Л. Марцевич поділилася зі слухачами своїми цінними спогадами про особисті зустрічі з П. Майбородою, творчу співпрацю з митцем, його родину. В концерті з великою шаною згадувалося ім’я композитора Георгія Майбороди, рідного брата П. Майбороди, чиє 105-річчя від дня народження теж відзначається у ці дні. Ведуча концерту С.А. Корецька цікаво розповіла слухачам про музикальність  самої атмосфери  в  родині  митців,   любов до  співу,  яку і сам П .І. Майборода зберігав усе своє життя. У концерт було включено такі відомі  пісні, як «Колискова» на слова А. Малишка /у виконанні Лауреату міжнародного конкурсу Л. Ткач/, «Відлуння» на слова Б. Олійника /у виконанні Заслуженого артиста Автономної Республіки Крим А. Юрченка/, «Тополина баркарола» на слова В. Сосюри /у виконанні Лауреата міжнародних конкурсів С. Бортника/, «Друзі хороші мої» на слова Т. Масенка / співацьке тріо у складі Л. Ткач, С. Бортника і А. Юрченка /. Під час концерту лектор-музикознавець С. А. Корецька вдало застосувала інтерактивний метод роботи з учнівською аудиторією, залучала їх до співбесіди. Щирості і проникливості додала концерту майстерна гра Ансамблю народних інструментів під керівництвом Заслуженого працівника культури України Ю. Карнауха. У супроводі ансамблю слухачі почули такі славетні пісні композитора на слова А. Малишка, як «Пісня про рушник» / виконавець С. Бортник/,«Пісня про вчительку» /співала Л. Ткач/, «Я на дальнім небосхилі» /вокальний дует С. Бортника і Л. Ткач/, «Моя стежина» /виконання А. Юрченка/. Зустріч слухачів із  пісенною   творчістю П.І. Майбороди завершилася на хвилі піднесеності, свіжості юності, весни і натхнення – під звуки чарівного «Київського вальсу». За задумом концерту це  стало блискучою музичною відповіддю самого композитора на питання про те, якою ж має бути пісня, щоб назавжди залишитися в народній пам’яті.

Третій концерт Абонементу №5 проклав своєрідний міст від традицій українського музичного мистецтва до сучасності. Зі сцени лунала симфонічна музика М.М.Скорика – видатного українського митця, чиє мистецтво упродовж багатьох років захоплює, вражає, надихає, є зразком майстерності самого високого рівня і дійсно лицарської, глибоко патріотичної відданості композитора творчій справі свого життя. М.М. Скорик, знаний, всесвітньо відомий митець, музично-громадський діяч, Герой України, Лауреат Національної премії України ім. Т.Г. Шевченка, особисто відвідав концерт для дітей, звернувся до них і відкрито, шляхетно  підтримав творчу молодь. Лектор С.А. Корецька вдало використала форму інтерв’ю з композитором, під час якого діти почули поради митця. Він наголосив на необхідності наполегливо працювати і самовдосконалюватися у навчанні і твіорчості. У майстерному виконанні Академічного симфонічного оркестру Національної філармонії України під орудою Заслуженого діяча мистецтв України І. Палкіна в концерті прозвучали  частини  з  оркестрової  транскрипції  «24 каприсів Н. Паганіні»   М.Скорика. Як зазначив автор, робота над цим твором продовжувалася близько 15 років. Сама музика засвідчила, що результат цієї кропіткої праці виявився справді блискучим. Ідея обрання саме цього твору М.М. Скорика для філармонічного концерту освітньо-творчого напрямку виявилася  влучною, багатовекторною, і, навіть, заохочувальною до слухання музики саме такою, яка  естетично здивовує і тим зацікавлює. Так, якимось непізнанним, дивним чином слухацька аудиторія доєдналася до творчого  діалогу  митців  М.М. Скорика і  Н.Паганіні, поринула крізь часи, художньо-стильові напрямки, зазирнувши за межі сталих хрестоматійних уявлень і потрапивши із концертної до бальної зали ЇЇ Величності Фантазії. Вже з перших тактів оркестрової Прелюдії слухачеві відкрився макрокосмос музики, її сакральна сила і заворожуюча краса. Всі Каприси, що прозвучали в концерті - №4,5, 10, 11, 15, 19, 21 і 24й –  музично якби змалювали дітям легендарний творчий портрет  Скрипаля Ніколо Паганіні, передаючи романтичний містично-демонічний шарм його особистості. Сучасною музичною мовою, полістилістикою, симфоджазовістю, сміливим поєднанням полярних музично образних сфер, і, здавалось би, несумісних між собою жанрів, новаторським трактуванням транскрипції взагалі як оркестрової, інструментально-театралізованої, яскравістю і різнобарвністю палітри настроїв – від лірико-драматичних до бурлескних і гротескових, М. М. Скорик запропонував слухачеві замислитися над проблемами, актуальними на всі часи. Серед таких і проблема самотності генія, така значуща і глибоко людяна водночас. Можливо, юні слухачі і не осягнули ще всю глибину музики, яка звучала в цьому концерті, але так хочеться сподіватися, що щирість музичного висловлювання митця нікого з них не залишила байдужими і  заохотила до серйозних занять музичним мистецтвом.

Четвертий концерт Абонементу відбувся у творчій атмосфері великої зацікавленості дитячої аудиторії сучасною вітчизняною  музикою. Вдало обраний  ракурс тематики концерту  під назвою «Музика для струнних: традиції та новаторство» надав юним слухачам  можливість закріпити і розширити базові знання, виявити деякі творчі навички, набуті  за роки вивчення  предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури». Твори сучасних українських композиторів Л. Колодуба, В. Бібіка, Є. Станковича, М.Скорика звучали у виконанні Київського камерного оркестру – одного з найстаріших  творчих колективів України, заснованого у 1963 році видатним музикантом Антоном Шароєвим. Цей оркестр посідає помітне місце серед камерних оркестрів світу. Артисти колективу – це блискучі музиканти, які володіють найвищою виконавською майстерністю. У минулому цим оркестром керували такі визначні музиканти, як Ігор Блажков, Аркадій Винокуров, а з 1990 року головний диригент оркестру – Народний артист України Роман Кофман. Учні чули зі сцени оркестр, з яким у різні часи виступали зіркові виконавці-солісти – наприклад, Н. Гутман, В. Крайнєв, Г. Кремер, Л. Ісакадзе, С. Стадлер, В. Жук. Київський камерний оркестр активно пропагує в Україні і світі музику українських композиторів. Протягом 2009-2010 років оркестр здійснив авторський проект Р. Кофмана « Український авангард», де разом із творами відомих і визнаних вітчизняних композиторів прозвучала музика молодих українських митців. Почути саме такий оркестр, який довгі роки залишається в авангарді сучасної української і світової музичної культури, актуально для всіх учнів, а випускникам музичних шкіл – просто необхідно, тому що саме ці учні за програмою  предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури» грунтовно вивчають тему «Авангард як сукупність найновіших напрямів у мистецтві ХХ століття». У процесі засвоєння цієї теми учні знайомляться із провідними художніми напрямами, методами композиції,  творчими пошуками сучасних композиторів. Для концерту були відібрані такі камерні інструментальні твори, в яких яскраво виявилися неофольклористичні, полістилістичні тенденції, а також тяжіння до алеаторики, сонористики, мінімалізму. Це доволі складні явища і тому ведуча концерту  С. А. Корецька приділила особливу увагу співбесіді з юними слухачами, в процесі якої систематично з’ясовувала, як вони сприймають музику, визначають її характер, уявляють собі музичні образи. На початку концерту прозвучала сюїта Л.Колодуба «Сім українських народних пісень для камерного оркестру».   Лектор детально зупинилася на кожному номері сюїти, розповіла про жанри народних пісень, використаних композитором, особливості їх обробки і музичної виразності. Для того, щоб допомогти дітям відчути неповторність кожної мініатюри, ведуча і виконавці навіть збільшили паузи між виконанням груп з контрастних  частин сюїти: спочатку звучали №1 «Стоїть козак» і №2 «Пливе щука», потім - №3 «Кам’яна гора» і №4 «Колискова», за тим - №5 «Танцювальна», №6 «Ой, роде мій» та № 7 «Пішла б я на музики».  Між цими групами номерів лектор жваво і невимушено спілкувалася з юними слухачами. Завдяки цьому діти були  підготовлені до активного слухання циклу «Сім мініатюр для струнних» Валентина Бібіка / в концерті звучали №1,2,3 і №7 /. Хоча цей твір не має програми, музикознавець С.А. Корецька запропонувала дітям дати назви окремим його частинам. Деякі з назв виявилися настільки влучними, що це сподобалось і артистам-виконавцям, наприклад – варіанти назв №1 – «Передчуття весни», «Плакуча верба», № 2 – «Гра променів», «Нічний ліс», № 3 – «Відлуння» . Таке  сприйняття сучасної музики свідчить не тільки про талановитість дітей, але і про досить високий рівень їх музично-естетичного виховання, ерудицію, відчуття глибинного синтезу мистецтв через музику, і, за усім цим – кропітку роботу викладачів предмету « Українська та зарубіжна музичні літератури» тих закладів мистецької освіти, де навчаються початківці. Музика концерту сприймалася ними легко, одразу відзначався зв’язок із фольклорними джерелами, народним мелосом. Крім зазначених творів, в концерті прозвучали «Колискова» Є. Станковича та блискучий «Іспанський танець» М. Скорика із музики до драми Л. Українки «Камінний господар». Юні слухачі концерту познайомилися із новими сторінками української музики, творчо долучилися до формування сучасного культурно-мистецького простору.

П’ятий концерт Абонементу пролунав на хвилі зростаючої зацікавленості  слухачів українським музичним  мистецтвом. Концерт було присвячено темі композиторської творчості сучасних митців у галузі народних інструментів. Такий тематичний ракурс концерту є актуальним для учнів-початківців, які в процесі вивчення предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури» опановують найважливіші складові вітчизняного фольклору, знайомляться з народними музичними традиціями різних країн світу, аналізують авторські музичні твори на основі фольклорних джерел. Традиції музикування на народних інструментах, велика життєдійна сила фольклору – це є вічне, живе і саме те, що, через звертання до сучасної композиторської творчості, об’єднало під час концерту виконавців і слухачів. Прикладом високої майстерності, артистичності став виступ Ансамблю народних інструментів «Рідні наспіви». Цей знаний колектив під керівництвом Заслуженого працівника культури України Юрія Карнауха постійно бере участь у концертах П’ятого філармонічного абонементу для дітей. Лектор С.А. Корецька цікаво розповіла  про історію створення колективу, звернувши увагу на те, що творчий шлях цього ансамблю, Лауреату численних міжнародних і всеукраїнських конкурсів, плідно продовжується майже 40 років. У виконанні «Рідних наспівів» прозвучали колоритні оркестрові п'єси – «Покутське скерцо» В. Парфенюка, «Танок вуйка» В. Колядюка, «Балканський сувенір» В. Рунчака. У супроводі цього ансамблю звучала Друга частина «Іспанського» Концерту для гітари  М.Стецюна. Соліст – Лауреат міжнародних конкурсів, Заслужений артист України Андрій Остапенко /гітара/ майстерно виконав цей твір, що безумовно посилило враження слухачів. Запальний настрій цієї композиції з рисами стилізації в дусі  фламенко підкреслило введення кастаньєт у основний інструментальний склад ансамблю. Під час концерту діти мали змогу почути, як органічно ансамблева інструментальна гра може поєднуватися зі звуковими жестами: під час деяких з композицій музиканти ритмічно плескали в долоні, клацали пальцями, виконували навіть голосові глісандо. Це були цікаві моменти театралізації, які у поєднанні із танцювальністю характеру музики більшості номерів концертної програми апелювали до архаїчної синкретичності мистецтва, а цього явища не минути в засвоєнні учнями тих розділів навчальної програми курсу «Українська та зарубіжна музичні літератури», які присвячені музичній культурі Стародавнього світу. В такому ракурсі нагадування ведучої концерту С.А. Корецької про те, що інструмент бандуру поетично називають українською арфою, було дуже доречним. Сольний виступ Лауреату міжнародних конкурсів бандуристки Лесі Амбросової було розміщено усередині програми концерту. У її високо-професійному виконанні прозвучали твори імпровізаційно-ліричного плану – Фантазія на тему української народної пісні В. Власова і «Арабеска» А. Матіяки. Слухачі мали прекрасну змогу насолодитися чарівними звуками бандури. У завершенні концерту прозвучав твір Заслуженого діяча мистецтв України  В.Марунича, спеціально написаний для ансамблю «Рідні наспіви» - «П’єса в стилі кантрі». У виконанні цього твору був задіяний весь різноманітний інструментальний склад ансамблю – баян, домри, бандура, флейта, цимбали, бас-гітара, литаври, барабани, бубон, ксилофон, дерев’яні коробочки, віброслеп і навіть іграшковий музичний молоточок. Фінальний номер концерту прозвучав зі жвавістю творчого експерименту, якби заохочуючи дітей долучитися до цього.  

 Шостий концерт, останній у цьому сезоні,Абонементу №5  викликав у слухачів відчуття захоплення українським мистецтвом. Концерт було присвячено музиці українського кіно, а в центрі уваги опинилася харизматична постать видатного вітчизняного актора і режисера Івана Миколайчука /1941-1987/. Цей змістовний акцент програми концерту було обрано не випадково, адже знайомство із українською кіномузикою старшокласники мистецьких шкіл розпочинають саме із музики М. Скорика до блискучого фільму С.Параджанова «Тіні забутих предків». В світлі зворушливого сюжету цієї кінокартини за повістю М. Коцюбинського образ Івана, настільки природньо  втілений Іваном Миколайчуком на екрані, сприймається як образ народного романтичного героя, а сам актор овіюється його легендарністю. Це відчувалося і на концерті, який розпочався з соло трембіти, яке майстерно виконав Заслужений артист України Віктор Мацько. В цей час на відеопроекторі демонструвалися мальовничі види Карпат і Буковини – Батьківщини Івана Миколайчука. Ведуча концерту С.А. Корецька звернула увагу юних слухачів на те, якою музично-обдарованою людиною був І. Миколайчук, розповіла, на яких інструментах він грав /баян, трембіта, скрипка, цимбали/, як ретельно працював над озвучуванням ролей і кінофільмів, наскільки серйозно ставився до ролі музики в них, як щиро любив українську народну музику, пісні, які сам співав. Буковинські награвання артистично виконав відомий ансамбль народних інструментів «Дивограй» під керівництвом Народного артиста України Вадима Чорнокондратенка. Соло на скрипці натхненно звучало у виконанні Лауреата міжнародних конкурсів Ольги Чорнокондратенко. У концерті лунали улюблені українські народні пісні Івана Миколайчука. Ліричну пісню «Ішло дівча з дружками» у супроводі ансамблю «Дивограй» виконала Заслужена артистка України Руслана Лоцман, одна з організаторів фестивалю «Миколайчук-фест». Веснянка «Вербовая дощечка» прозвучала у виконанні дуету Руслани Лоцман та Тетяни Школьної, Лауреату міжнародних конкурсів, солістки Національної філармонії України. Цікавою літературною сторінкою концерту став виступ Заслуженої артистки України Олени Захаревич, яка художньо-виразно  прочитала уривок з повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків», а саме - зворушливі епізоди спогадів Івана про його кохану Марічку та трагічної кульмінації твору -загибелі Івана. Ансамбль «Дивограй» доповнив цей виступ фрагментом «Мелодії» М. Скорика. Інструментальну частину концерту продовжив натхненний  виступ соліста Національної філармонії України Віктора Мацька, який виконав на цимбалах запальний твір В. Попадюка  «Фантазія на теми гуцульських пісень». В такому ж дусі прозвучала і жартівлива пісня «Гей, Іване!» у виконанні Тетяни Школьної і ансамблю «Дивограй». Окрім зіркової ролі Івана Миколайчука у фільмі «Тіні забутих предків» лектор С.А. Корецька нагадала слухачам і про те, що саме він став виконавцем ролі Тараса Шевченка у фільмі «Сон» та тяжів до масштабних і глибоких образів у мистецтві. Такою стала і його робота у кінокартині «Пропала грамота» /1972р, режисер В.Івченко/. Іван Миколайчук зіграв у ній роль Козака Василя. Цей фільм наскрізь насичений музикою. Саме І.Миколайчук став ініціатором того, що у кінофільм був уведений голос бандури. У «Пропалій грамоті» у виконанні бандуристки Галини Менкуш звучала «Дума» М. Дремлюги. У концерті цей твір майстерно виконала Лауреат міжнародних конкурсів Леся Амбросова / бандура соло /. У кінофільмі «Пропала грамота» звучали пісні у виконанні знаменитого вокального тріо «Золоті ключі» у складі співачок Марії Миколайчук, Валентини Ковальської і Ніни Матвієнко. У цьому тріо співала і дружина актора – Марія Миколайчук, а Іван надихнув співачок на створення цього ансамблю. В пам’ять про нього концерт відвідала Марія Миколайчук, яка звернулася до слухачів і артистів зі словами шани і вдячності. ЇЇ підтримала колега – Валентина Ковальська, яка поділилася зі слухачами цікавими спогадами про тріо «Золоті ключі» і творчу співпрацю з Іваном Миколайчуком. Валентина Ковальська почала співати одну з улюблених пісень актора, «Розпрягайте, хлопці, коней», спочатку соло, а потім за сценарієм концерту до неї з різних куточків залу і сцени вийшли артистки Руслана Лоцман і Тетяна Школьна. Цим  ансамблем вони заспівали ще дві українські народні пісні -  «Попід гай зелененький» і «Танцювала риба з раком». Останнім номером концерту стала іще одна улюблена пісня Івана Миколайчука – «Іхав козак за Дунай», яка прозвучала у виконанні тріо Руслани Лоцман, Тетяни Школьної і Валентини Ковальської у супроводі ансамблю народних інструментів «Дивограй». На екрані демонструвався кадр з кінофільму «Пропала грамота»: актор у ролі Козака Василя мчить на коні  по безкрайому українському степу. Цей романтичний епізод справді символічний для розуміння тих глибоко національних і зіркових образів, які створив Іван Миколайчук у кіномистецтві.

Систематичне відвідування та аналізу концертів Абонементу№ 5 «З історії української музики» приводить до наступних висновків:

- Цикл концертів був проведений на високому культурно-мистецькому рівні. У всіх концертах взяли участь провідні творчі колективи і артисти високого виконавського рівня: Ансамбль народних інструментів «Рідні наспіви» під керівництвом Заслуженого працівника культури України Юрія Карнауха, Ансамбль народних інструментів «Дивограй» під керівництвом Народного артиста України Вадима Чорнокондратенка, Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України під орудою Заслуженого діяча мистецтв України І.Палкіна, Київський камерний оркестр /Головний диригент – Народний артист України Роман Кофман/. Вокальні твори звучали у виконанні: лауреатів міжнародних конкурсів Р. Смоляра, О. Харламова, Л. Ткач, Т. Школьної, Лауреату Першого міжнародного конкурсу вокалістів ім. Б.Р. Гмирі С. Бортника, Заслуженого артиста Автономної Республіки Крим А. Юрченка, Заслуженої артистки України Руслани Лоцман, артистки тріо «Золоті ключі» В. Ковальської. Своє мистецтво дарували слухачам солісти: Народна артистка України, професор Національної музичної академії України Л. Марцевич /фортепіано/, Лауреат міжнародних конкурсів, Заслужений артист України А. Остапенко /гітара/, Лауреат міжнародних конкурсів Л. Амбросова /бандура/, Лауреат міжнародних конкурсів О.Чорнокондратенко /скрипка/, Заслужений артист України В. Мацько, Заслужена артистка України О. Захаревич.

- Побудова концертної програми повністю відповідала тематиці Абонементу «З історії музичної культури України. Українська музика другої половини ХХ – початку ХХ1 століття: нові напрямки, стилі, жанри.» Шлях до сучасності поступово прокладався від музичних сторінок національно-історичної пам’яті /мистецтво корифеїв українського вокалу/, через творчий діалог митців, стилів, епох, світових культурних традицій. У концерті звучали не тільки твори українських композиторів, а і музика західно-європейських романтиків. У концертах Абонементу слухачі отримали можливість почути твори М. Лисенка, П.Майбороди, М. Скорика, Л. Колодуба, В. Бібіка, Є. Станковича, В. Парфенюка, В. Колядюка, В. Рунчака, М. Стецюна, В. Власова, А. Матіяки, В.Марунича, В. Попадюка, українські народні награвання та пісні, музику Ф. Шуберта та музичні аллюзії до мистецтва великого скрипаля Н. Паганіні через твір М. Скорика за темами «24 каприсів» композитора.

- Концерт розширив уявлення учнів про жанри, стилі сучасної музики. Зокрема, прозвучали твори у жанрі оркестрової транскрипції, сюїти за темами українських народних пісень для камерного оркестру, кіномузика.

- Інструментарій концертів відрізнявся широтою і різноманітністю : рояль, народні і струнно-смичкові, ударні, шумові інструменти. Артисти використовували у грі цікаві моменти театралізації, у яких ансамблева музична гра поєднувалася із звуковими жестами, що теж сприймалося у діалозі минулого і сучасності.

Особливо слід відзначити високопрофесійну творчу роботу ведучої концертного циклу Абонементу № 5 – лектора-музикознавця, Заслуженого діяча мистецтв України С. А. Корецької. Під час концертів лектор грунтовно і, водночас, цікаво, доступно дітям освітлювала концертну програму, розповідала про постаті композиторів, пояснювала окремі твори, зупинялася на особливостях їх побудови, витоків, музичної образності, застосовувала інтерактивні, ігрові методи роботи з аудиторією. Склад слухачів досить різноманітний – вже традиційно концерти філармонічних абонементів із задоволенням відвідують юні і зрілі шанувальники музики, діти і їхні батьки. Окрім того, дізнаючись про те, яким постатям присвячені концерти, у пам’ять про них приїжджають і їхні близькі, рідні, і це додає атмосфері у залі особливу теплоту, щирість, якби родинну гостинність. Без цієї складової важливо прокладати шляхи до дитячих сердець, повертати слухачів до вічних людських цінностей, це – етичні основи ланки «сім’я і школа». Концерти циклу Абонементу № 5 настільки важливі для виховання творчої молоді, що хочеться реалізувати в них максимум виразних, змістовних, освітніх можливостей.

Тому невимушено виникають деякі ідеї, наприклад:

- розширити візуальний супровідний ряд більшим використанням відеоматеріалів про життя і творчість композиторів, демонстрацією картин, краєвидів, які б допомогли осягнути музичні твори;

- надрукувати програму концерту, яку б діти могли залишити на згадку;

- доповнити концерт невеличкими інтелектуальними конкурсами-змаганнями слухачів, під час яких діти змогли б краще проявити свої знання і творчі здібності.

Упродовж відвідування концертного циклу можна було помітити, як діти проводили навіть музично-кореспондентську роботу: вели записи, фіксували свої міркування, враження, якими потім ділилися і на уроках предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури». Концертний цикл оптимізував засвоєння цілого ряду тем основного курсу предмету, пов’язаних з минулим української музики і сучасністю, зокрема у ракурсі авангардистських мистецьких напрямків. Щиро сподіваємось, що цикл концертів Абонементу № 5 буде плідно розвиватися і надалі, а коло юних слухачів – неодмінно розширюватись і виховуватись на кращих зразках українського музичного мистецтва.

Автор: Кандидат мистецтвознавства, викладач ДМШ № 10, викладач-методист - Г. О. Коваль

Файл документа: 20171112_155729_HDR.jpg

Перейти до спискуВерсiя для друку

ujkjc